Inburgering cursus Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Luus - WaarBenJij.nu Inburgering cursus Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Luus - WaarBenJij.nu

Inburgering cursus Mumbai

Door: Luus

Blijf op de hoogte en volg Luus

08 September 2013 | India, Bombay

Na een paar weken Mumbai raken we al aardig ingeburgerd!
Natuurlijk blijven we ons dagelijks verwonderen over hoe het leven er hier aan toegaat, maar als je er de humor van inziet is het gewoon een geweldige ervaring!
We zitten heerlijk in ons eigen appartement en komen langzaam in het " Mumbai " ritme.
Zo is het mooi om te zien en mee te maken dat de Indiërs overal snel een feestje van maken, nu zijn ze erg druk met het "Ganesh' feest, een Hindoe feest ter ere van Ganesha, de zoon van Shiva en Parvati....Jullie hebben vast het beeld wel eens gezien, de god met olifanten kop en vier armen...hij is de god van wijsheid, welvaart en geluk..Dit feest vangt aan op de 4e dag van de wassende maan, dit keer is dat dus morgen 9 september en duurt ongeveer 10 dagen...
Omdat Shiva vlak na de geboorte van Ganesh oorlog moest voeren, en pas jaren later thuis kwam, herkende hij zijn eigen zoon niet, en hakte zijn hoofd eraf omdat hij dacht dat het een indringer was...vol van verdriet beval hij zijn dienaren om het hoofd van het 1e levende wezen dat zij tegen kwamen bij hem te brengen, dat was dus een olifant, hij zette het olifantenhoofd op het levenloze lichaam van zijn zoon, en vanaf die tijd gaat Ganesh dus zo door het leven....
Overal langs de weg worden beelden van Ganesh gemaakt van modder, dit beeld wordt een paar dagen in huis gezet, en krijgt dagelijks offers in de vorm van zoetigheid van de inwoners. Na deze periode brengt men het beeld met veel muziek, zang en dans terug naar zee, dan gaat Ganesh dus weer op reis!!!
Wonderlijk voor ons om mee te maken en te zien!!

• 08 September 2013 - 13:42

Carla De Brave:

Lieve LuusenDouwe,
    Bedankt weer voor het bericht met fotoos! De kleuren van India maken mij altijd blij!
    Alvast een Happy Ganesh party enne... Ganesh helpt ook bij: het leren(onderwijzen) van zaken; opstarten van nieuwe dingen -leren-studie, en geeft- vergis je niet hoor- heel veel powerrrr!
    Ganesha Mantra:
    Aum Gananam tva ganapatim havamahe kavim kavinam upamasravastamam, jyesttha rajam brahmanam brahmanas pata a nah srnvannutibih sida sadanam.
    Vakratunda mahakaya surya koti samaprabha, nirvignam kuru me deva sarva karyesu sarvada.
    Siddhi, buddhi sakti sahita sriman mahaganadipataye namo namah, nirvignam kuru.

We invoke you Ganesha who are the ruler of all Gods, you who are the most renowed, full of inspiration
    The most elder one among hihg Gods.
    Oh, the divine father of all mantras, the leader of all Gods.
    By listening to our humble prayer, come with all your divine protective energies and sit amongst us
    To protect us and fulfull our sacrific of learning.
    With curved tusk, big body, and effulgence to a thousand suns
    make me free of all obstructions, O God, in all my duties and in every way.
    Intelligent Sakti, friend, the Lord of Great Hosts I bow to yu
    Make me free of all obstructions.
    Aum shanti, shanti, shanti!
    Carla.